Verkeersleidingspost ProRail

De techniek dienstbaar aan de mens
Aan de verkeersleidingsposten in Nederland worden extreem hoge bedrijfseisen gesteld. De bedrijfszekerheid moet maximaal zijn en de veiligheid op het spoor moet te allen tijde gewaarborgd zijn. Een optimaal evenwicht tussen
technische betrouwbaarheid en menselijk handelen staat centraal in dit proces.
In Roosendaal waren de omstandigheden voor de werknemers niet langer optimaal. De seinzaal was te klein, te donker en uitgerust met een verouderde klimaatinstallatie. Daarnaast waren de omstandigheden ontoereikend voor een werkomgeving die 24 uur per dag, 7 dagen per week in gebruik is. Met de voortschrijdende technische mogelijkheden hoeft een verkeersleidingspost niet meer direct aan het spoor gesitueerd te zijn. Een ondergrondse bunker kilometers verderop zou ook volstaan. Maar er is bewust gekozen de post bij het spoor te behouden. Een markant en goed functionerend gebouw toont het belang van de verkeersleidingspost en verschaft de werknemers trots op hun werk. De keuze om het huidige gebouw uit te breiden stelt hoge eisen aan ontwerp en uitvoering. De post moest namelijk tijdens de bouw optimaal blijven functioneren. De werkplekken moesten altijd bereikbaar zijn en de techniek mocht niet haperen door te hoge temperatuur of te grote trillingen. De uitbreiding is daarom beschouwd als een volledig zelfstandig object dat vrij over het bestaande gebouw geplaatst
werd. De uitstekende seinzaal vormt het markante ensemble dat de essentiële waarde van de post uitbeeldt. Een utilitair gebouw met veel aandacht voor de werkomstandigheden en het werkplezier van de mensen.

Opdrachtgever: ProRail

Architecten: Frido van Nieuwamerongen

Medewerkers: Arconiko met NPC, Grontmij en Arcadis

Aannemer: Bam infra, Hageman

Bouwmanagment: PNPC/DHV, Grontmij, Arcadis

Foto’s: Luuk Kramer, Lennert Rog.

Downloads:

presentatie

Deel uw mening